Opracował: dr n. med. Piotr Sawiec, Redaktor naczelny serwisu „Pediatria”
Powszechnie wiadomo że aktywność fizyczna sprzyja zmniejszeniu masy ciała u otyłych osób. Przyjmuje się również, że częstemu występowanie otyłości u dzieci i młodzieży sprzyja rozpowszechnienie gier wideo (dzieci zmniejszają swoją aktywność fizyczną oraz spożywają więcej kalorii w trakcie grania). Bochner i wsp. podjęli próbę ustalenia, czy ruchowe gry wideo (gry wymagające aktywności fizycznej) wiążą się ze zmniejszeniem masy ciała. Przeprowadzili oni metaanalizę badań randomizacją opublikowanych w języku angielskim porównujących masę ciała przed zastosowaniem i po zastosowaniu ruchowych gier wideo i w grupie bez interwencji. Analizę przeprowadzono po 10–12 tygodniach stosowania interwencji.
Wyniki: identyfikowano 7 badań obejmujących łącznie 588 osób. W metaanalizie nie wykazano różnic w masie ciała przed i po interwencji pomiędzy grupą stosującą ruchowe gry wideo i grupą kontrolną (SMD -0,08; 95% CI od -0,25 do 0,08; p=0,31). Wszystkie badania wiązały się z różnymi problemami metodologicznymi (tylko w 4 badaniach podano, że interwencją objęto dzieci z nadwagą i otyłością; wykorzystywano różne gry, interwencję prowadzono w różnych warunkach, wydawano różne zalecenia dotyczące stosowania samej interwencji [np. zalecany czas lub rodzaj aktywności]).
Wnioski: Co prawda ruchowe gry wideo zwiększają wydatek kaloryczny, jednak nie przyczyniają się istotnie do zmniejszenia masy ciała u dzieci i młodzieży. Wg autorów tego i innych badań, dzieci i młodzież kompensują korzystne skutki interwencji spożywając większą liczbę kalorii lub ograniczając inną aktywność ruchową. Proponując wdrożenie ruchowych gier wideo należy podkreślać, że mają one zastąpić inne aktywności spoczynkowe (np. gry wideo, oglądanie telewizji), a nie normalną aktywność ruchową.