×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Lekarze zbyt łatwo diagnozują ADHD

PAP - Nauka w Polsce

Jeśli dziecko jest w grupie najmłodszych w swojej klasie, to rośnie prawdopodobieństwo, że zostanie u niego zdiagnozowane ADHD - wynika z badania przeprowadzonego na Uniwersytecie Kolumbii Brytyjskiej. Rezultaty trwającego 11 lat badania nad prawie 938 tys. uczniów w wieku od 6 do 12 lat zostały opublikowane w minionym tygodniu w "Canadian Medical Association Journal" (CMAJ).

Wyniki prac badaczy wskazują, że w przypadku dzieci urodzonych w grudniu aż o 39%, w porównaniu z dziećmi urodzonymi w styczniu tego samego roku, rośnie prawdopodobieństwo diagnozy ADHD. Aż o 48% rośnie prawdopodobieństwo podania leków stosowanych przy ADHD.

Naukowcy z University of British Columbia obawiają się, że lekarze zbyt łatwo diagnozują ADHD i przepisują leki tylko na tej podstawie, że najmłodsze w klasie dzieci są mniej zaawansowane w rozwoju emocjonalnym od starszych kolegów i, co za tym idzie, mogą być mniej uważne, bardziej roztrzepane i mieć gorsze wyniki w nauce.

W Kanadzie stosuje się zasadę, że dzieci przyjmowane do pierwszej klasy są tylko z jednego kalendarzowego rocznika. W efekcie różnica między najstarszymi i najmłodszymi dziećmi w klasie wynosi prawie rok. Jak wyjaśniają autorzy publikacji w CMAJ, w swoim badaniu postanowili sprawdzić związek między zasadą tworzenia klas a diagnozą ADHD. Okazało się, że w przypadku chłopców, którzy statystycznie częściej doświadczają ADHD, prawdopodobieństwo diagnozy tego zaburzenia neurologicznego jest o 30% wyższe, jeśli chłopiec urodził się w grudniu, a nie w styczniu. W przypadku dziewczynek to prawdopodobieństwo jest o 70% wyższe.

"Te wyniki budzą obawy dotyczące potencjalnej szkodliwości zbyt szybkiej diagnozy i zbyt szybkiego przepisywania leków. Szkodliwe efekty to wpływ na sen, apetyt i wzrost, a dodatkowo - zwiększone ryzyko problemów kardiologiczno-naczyniowych" - napisali autorzy badania. Dodatkowy efekt niesłusznego przyklejenia łatki "chory na ADHD" to problemy z samooceną oraz problemy z relacjami społecznymi.

Kanadyjscy badacze zalecają więc, by jeśli u dziecka nauczyciele zaczynają zauważać objawy, które mogą wskazywać na ADHD, to powinni wziąć pod uwagę właśnie miesiąc urodzenia, a także zachowanie poza szkołą. Na diagnozach waży bowiem to, co naukowcy określają jako "efekt względnego wieku" wśród dzieci z tego samego rocznika. "Nasze badanie sugeruje, że młodsze i mniej dojrzałe dzieci są niewłaściwie diagnozowane i leczone" - podkreślał w komunikacie Richard Morrow, jeden z autorów badania.

Szacuje się, że ADHD dotyka 5-15% dzieci w wieku szkolnym. Częściej diagnozowane jest u chłopców niż u dziewczynek.

27.03.2012
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta