20 października 2014 roku
poczta
zaloguj się
 
Pediatria - Medycyna Praktyczna: Lekarze pacjentom
medycyna praktyczna dla pacjentów

Dieta dla 2,5-letniego dziecka

21.03.2013

Pytanie nadesłane do redakcji

Jaki ma być jadłospis dla 2,5-letniego dziecka?

Odpowiedziała

dr n. med. Lucyna Pachocka
kierownik Ogólnopolskiego Centrum Dietetyki Instytutu Żywności i Żywienia

Zbilansowana dieta musi dostarczyć wszystkich niezbędnych dla organizmu składników odżywczych, takich jak: białko, tłuszcz, węglowodany, witaminy, składniki mineralne. Wielkość ich spożycia określają normy zapotrzebowania, stosownie do wieku, płci, rodzaju aktywności fizycznej i w przypadku kobiet stanu fizjologicznego.

W tabeli przedstawiono dzienne zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze dla dziecka w wieku 1-3 lat.

Tabela. Normy żywienia dla dzieci w wieku 1-3 lat
Energia (kcal/d)1000
Białko (g/d)14
Węglowodany przyswajalne (g/d)130
Tłuszcz (g/d)33-39
Błonnik pokarmowy (g/d)
Witamina A (µg RR/d)400
Witamina E (mg Rα-T/d)6
Witamina D (µg/d)5
Witamina K (µg/d)15
Witamina C (mg/d) 40
Witamina B1 (mg/d)0,5
Witamina B2 (mg/d)0,5
Niacyna (mg/d)6
Witamina B6 (mg/d)0,5
Foliany (µg/d)150
Witamina B12 (µg/d)0,9
Biotyna (µg/d)8
Kwas pantotenowy(mg/d) 2
Cholina (mg/d)200
Wapń (mg/d)500
Fosfor (mg/d)460
Magnez (mg/d)80
Żelazo (mg/d)7
Cynk (mg/d)3
Jod (µg/d)90
Selen (µg/d)20
Miedź (mg/d)0,3
Fluor (mg/d)0,7
Potas (mg/d)2400
Sód (mg/d)750
Chlor (mg/d)1150
Woda (ml/d)1300
Źródło: M. Jarosz:. Praktyczny podręcznik dietetyki. IŻŻ, Warszawa 2010; M. Jarosz:. Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia. IŻŻ, Warszawa 2008; M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk: Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.

REKLAMA

Ponadto dieta dziecka powinna być urozmaicona, czyli powinna zawierać możliwie różnorodne produkty z każdej podstawowej grupy żywności (patrz: piramida zdrowia).

Podstawą diety są produkty zbożowe, które powinny być głównym źródłem energii. Szczególnie polecane są produkty pełnoziarniste. Produktami, których nie może zabraknąć w diecie dzieci są warzywa i owoce. Warzywa należy spożywać do każdego podstawowego posiłku, natomiast owoce 2 razy dziennie.

Kolejną ważną grupą produktów spożywczych jest mleko i jego przetwory, które dostarczają organizmowi dziecka wapnia niezbędnego do prawidłowego rozwoju oraz witamin A, D i B2. Dzieci powinny codziennie spożywać 3-4 szklanki mleka o zawartości 2% tłuszczu. Część mleka można zastępować produktami mlecznymi, tj. jogurtami, kefirem, maślanka, serami twarogowymi lub podpuszczkowymi żółtymi.

Z produktów mięsnych zaleca się gatunki o małej zawartości tłuszczu (drób, królik, cielęcina, chude części wołowiny i wieprzowiny) oraz ryby morskie, takie jak makrela, śledź, sardynka, łosoś, które należy wykorzystać w menu dziecka ze względu na zawarte w nich korzystne dla zdrowia wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, warunkujące optymalny rozwój układu nerwowego oraz witaminy D zapobiegającej m.in. krzywicy. Większość tłuszczu w diecie powinna pochodzić z ryb oraz z orzechów i olejów roślinnych. Tłuszcze należy głównie dodawać do potraw na surowo. W diecie dziecka należy ograniczyć spożycie cukru i soli. Nie zalecane jest częste spożywanie słodyczy i słonych przekąsek, będących jedynie źródłem pustych kalorii. W racjonalnym żywieniu ogromną rolę odgrywa odpowiednia podaż płynów. Dzieci powinny wypijać 5-6 szklanek napojów, głównie słabych naparów herbat i wody.

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

 

Lekarze odpowiadają na pytania

Zobacz, gdzie się leczyć

Lekarz specjalista
Pediatra
Szukaj
Szpitale, przychodnie, gabinety
Pediatria
Szukaj

Zadaj pytanie ekspertowi:

Lekarze komentują