×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Czy drogie zabawki „stymulujące” rozwój są rzeczywiście skuteczne?

Prof. dr hab. med. Marian Krawczyński
I Katedra Pediatrii, Uniwersytet Medyczny, Poznań

Droga zabawka wcale nie musi być lepsza od taniej. Najważniejsze, żeby była bezpieczna i zainteresowała dziecko. Dużo większe znaczenie dla prawidłowego rozwoju ma jednak czynny udział w zabawie rodzica, który pokaże, co można robić nawet z najprostszą zabawką.

Jeśli w otoczeniu dziecka nic się nie dzieje, jeśli brakuje wrażeń wzrokowych i dźwięków (w tym głosu bliskich), nie otrzymuje ono bodźców stymulujących rozwój tej sfery.

Istnieje kilka kryteriów doboru zabawek dla dzieci do 2. roku życia.

Zabawka musi być przede wszystkim bezpieczna – nie może zagrażać małemu dziecku wkładającemu ją do ust.

Żaden z jej elementów nie może mieć ostrych zakończeń, którymi maluch może się skaleczyć, ani wymiarów mniejszych niż 3,5 cm, żeby – jeśli przypadkowo odpadnie – dziecko się nim nie zachłysnęło. Zabawki z materiału lub „futrzaki” muszą się nadawać do prania w pralce i  nie mogą farbować. Materiały, z których wykonano zabawkę, nie mogą być trujące. W Polsce nie ma obowiązku atestowania zabawek dla dzieci. Najbezpieczniej jednak kupować zabawki posiadające odpowiedni atest (np. Państwowego Zakładu Higieny), który stanowi gwarancję, że zabawka nie jest szkodliwa, oraz opatrzone wyraźną informacją, dla jakich grup wiekowych jest ona przeznaczona. Zabawek oznaczonych znakiem przedstawionym na rycinie nie można dawać dzieciom, które jeszcze nie ukończyły 3. roku życia.

Ryc. Takim znakiem są oznaczone zabawki przeznaczone dla dzieci dopiero po ukończeniu 3. roku życia

Zabawka powinna sprawiać dziecku przyjemność i wzbudzać jego zainteresowanie. Powinna także nadawać się do wykorzystania w różnych warunkach. Nie musi być droga, ani skomplikowana. Najlepszą zabawką jest ta, do której dziecko chętnie powraca.

Dziecku w 1. roku życia potrzebne są zabawki stymulujące jego zmysły – kolorowe, pozwalające na poznanie różnych faktur i ciekawych kształtów. Zabawki wydające dźwięki podczas poruszania (np. grzechotki) pobudzają rozwój czynności manipulacyjnych i koordynację wzrokowo-ruchową. Dziecko bawiąc się tak dobraną zabawką, uczy się w sposób naturalny.

Od 2. roku życia dziecko zaczyna się bawić klockami – powinny być one duże, różnokolorowe i łatwe do układania. W tym wieku zadbaj także o zabawę dziecka w wodzie – doskonałą zabawką są proste kubki lub dzbanki – dziecko fascynuje przelewanie i wylewanie wody.

Nie obdarowuj małego dziecka kilkoma zabawkami jednocześnie i nie rób z jego pokoju sklepu z zabawkami. Dziecko nie potrafi skupić uwagi na kilku zabawkach jednocześnie.

Zbyt duża liczba zabawek w pokoju dziecka sprawia, że przestaje się nimi interesować, ponieważ ma problem z wyborem jednej, odpowiedniej do zabawy.

Zapamiętaj

Dawaj dziecku do zabawy tylko bezpieczne zabawki, adekwatne do jego wieku, najlepiej posiadające odpowiedni atest. Przed zakupem zawsze sprawdzaj te informacje na opakowaniu.


Artykuł pochodzi z przewodnika dla rodziców Pierwsze 2 lata życia dziecka wydanego przez Medycynę Praktyczną, Kraków 2012
05.03.2013
Zobacz także
  • Zapobieganie zadławieniom u dzieci
  • Wzrok niemowlęcia
  • Jak dbać o prawidłowy rozwój niemowlęcia?
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta