×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Nie całe serie, a pojedyncze preparaty

inf. wł., mp.pl

W sprawie użycia przez niektóre poradnie nieprawidłowo przechowywanych szczepionek (przerwanie tzw. łańcucha chłodniczego) pojawia się wiele nieścisłości oraz niedomówień. A te nieścisłości i niedomówienia wykorzystywane są przez przeciwników szczepień.


Fot. istockphoto.com

Przypomnijmy. Kontrole przeprowadzone przez Inspekcję Sanitarną oraz Inspekcję Farmaceutyczną w województwie lubuskim wykazały, że po październikowym orkanie „Grzegorz” do przerwania łańcucha chłodniczego w przechowywaniu szczepionek doszło jesienią w 70 placówkach. Efektem kontroli były decyzje inspektorów o utylizacji tych preparatów. Jednak między kontrolami, stwierdzającymi przerwanie łańcucha (koniec października) a wydaniem decyzji o utylizacji (koniec grudnia) minęły dwa miesiące. Większość poradni objętych kontrolą nie stosowało w tym czasie szczepionek, ale w 10 placówkach na terenie województwa lubuskiego nadal ich używano (p. Szczepionkowe zawirowanie, Nie było winy ze strony państwa).

Jednak naruszenie zimnego łańcucha i decyzja o utylizacji nie dotyczyły całych serii szczepionek, ale tylko tych pojedynczych preparatów, które były w przychodniach dotkniętych awarią.

Ministerstwo Zdrowia, powołując się na rekomendacje Światowej Organizacji Zdrowia opierające się na wynikach testów, jakim są poddawane szczepionki (chodzi m.in. o podgrzewanie do wysokich temperatur), zapewniło, że mimo przerwania łańcucha chłodniczego i przechowywania szczepionek w nieodpowiednich warunkach, bezpieczeństwo pacjentów nie zostało naruszone.

12.02.2018
Zobacz także
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta