Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

RPD: diagnoza psychologiczna dzieci musi być profesjonalna

Danuta Starzyńska-Rosiecka

Jest absolutnie niezbędne, aby usługa, którą psychologowie wykonują na rzecz dziecka, świadczona była profesjonalnie, jednorodnie wobec wszystkich dzieci oraz realizowała zadania określone przepisami prawa - uważa rzecznik praw dziecka Marek Michalak. Dlatego powołał zespół roboczy, który opracował Standardy diagnozy psychologicznej w edukacji.


Fot. iStock

Rzecznik wystosował w środę wystąpienie generalne do minister edukacji narodowej dotyczące diagnozy psychologicznej. Dołączył do niego dokument "Standardy diagnozy psychologicznej w edukacji dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i szkołach".

Opracował go zespół w składzie: dr Katarzyna Gruszczyńska (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krasnymstawie), dr hab. Grażyna Krasowicz-Kupis (Instytut Psychologii, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie), dr Agata Potapska (Poradnia Psychologiczna w Puławach), dr Katarzyna Wiejak (Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie), Maja Filipiak (Akademickie Centrum Psychoterapii i Rozwoju SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny w Warszawie, przewodnicząca Ogólnopolskiej Sekcji Diagnozy PTP) i dr Dorota Bednarek (SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Akademickie Centrum Psychoterapii i Rozwoju SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny).

Dokument powstał przy współpracy: dr Jolanty Flejszar-Olszewskiej (pracownik Biura RPD), dr Aleksandry Piotrowskiej (doradca społeczny RPD), Marii Jaworskiej (współpracownik Biura RPD) i Ewy Ulrich-Załęskiej (Centrum "Probalans" w Warszawie, Stowarzyszenie "Serduszko dla dzieci" w Warszawie).

Jak wyjaśnił RPD, "Standardy diagnozy psychologicznej w edukacji" powstały w ramach prac zespołu roboczego ds. diagnozy w edukacji, działającego pierwotnie przy Ogólnopolskiej Sekcji Diagnozy Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, a następnie powołanego przez Rzecznika Praw Dziecka zespołu ds. standardów diagnozy psychologicznej w edukacji dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i szkołach.

"W opinii Rzecznika Praw Dziecka jest absolutnie niezbędne, aby usługa, którą psychologowie wykonują na rzecz dziecka, świadczona była profesjonalnie, jednorodnie wobec wszystkich dzieci oraz realizowała zadania określone przepisami prawa. Standardy diagnozy psychologicznej mają z założenia wspierać dobre praktyki w tym zakresie i strukturalizować proces wnioskowania diagnostycznego na wszystkich jego etapach" - podkreślił Michalak w wystąpieniu generalnym.

Jak czytamy w "Standardach diagnozy psychologicznej w edukacji", są one adresowane do psychologów prowadzących diagnozę dzieci i młodzieży w systemie oświaty, czyli pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych poradniach specjalistycznych. "Mimo że zazwyczaj diagnoza dziecka prowadzona dla potrzeb edukacji jest interdyscyplinarna, poniższe standardy adresujemy do psychologów" - napisano we wstępie do dokumentu.

Rzecznik Praw Dziecka wystąpił do minister edukacji o wprowadzenie "Standardów diagnozy psychologicznej w edukacji" do polskiego porządku prawnego. "Takie działanie byłoby znaczącym krokiem w podnoszeniu jakości usług psychologicznych, a jednocześnie gwarancją, że czynności podejmowane w pracy z każdym dzieckiem zostaną wykonane z należytą starannością i na takim samym poziomie" - ocenił.

Michalak ponadto poinformował, że uzupełnieniem "Standardów" będzie publikacja książkowa, która ukaże się w bieżącym roku szkolnym nakładem RPD.

"Standardy diagnozy psychologicznej dla potrzeb edukacji są generalnie dokumentem opartym na +Standardach diagnozy psychologicznej+ opracowanych i zatwierdzonych przez Ogólnopolską Sekcję Diagnozy Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego w 2014 r." - podano we wstępie do "Standardów".

Data utworzenia: 22.03.2018
RPD: diagnoza psychologiczna dzieci musi być profesjonalnaOceń:
(1.00/5 z 1 ocen)

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.