FDA ostrzega przed stosowaniem w okresie ząbkowania preparatów zawierających benzokainę

23 maja b.r. amerykański urząd Food and Drug Administration (FDA) wydał oświadczenie dotyczące bezpieczeństwa preparatów zawierających benzokainę stosowanych w okresie ząbkowania. Na podstawie coraz większej liczby danych naukowych potwierdzono ich związek z występowaniem methemoglobinemii.


Fot. pixabay.com

Dostępne bez recepty preparaty z benzokainą stosowane są głównie u ząbkujących niemowląt i dzieci. Pozostałe środki znajdują zastosowanie również u dorosłych w celu znieczulenia błony śluzowej i zmniejszenia odruchu wymiotnego podczas procedur medycznych w obrębie jamy ustnej, przełyku i krtani.

Objawy methemoglobinemii mogą wystąpić w ciągu minut do 2 godzin po zastosowaniu preparatu z benzokainą, niekiedy już po pierwszym razie. Obejmują one osłabienie, ból głowy, zawroty głowy, zblednięcie, zszarzenie lub zasinienie warg i płytek paznokciowych oraz przyspieszenie pracy serca czy uczucie duszności.

FDA podkreśla dodatkowo, że preparaty z benzokainą są szybko wypłukiwane z jamy ustnej, dlatego są nieskuteczne w łagodzeniu bólu podczas ząbkowania niemowląt. W swoim oświadczeniu zgłasza podjęcie kroków zmierzających do zaprzestania dystrybucji i sprzedaży dostępnych bez recepty (OTC) preparatów zawierających benzokainę i stosowanych w łagodzeniu bólu podczas ząbkowania. Zamierza również wprowadzić zakaz stosowania pozostałych preparatów z tą substancją u dzieci do ukończenia 2. roku życia oraz doprowadzić do zaprzestania ich stosowania w celu łagodzeniu bólu związanego z ząbkowaniem. FDA wymaga również informowania o ryzyku methemoglobinemii podczas zlecania środków miejscowo znieczulających. Firmy produkujące takie preparaty mają 30 dni na ustosunkowanie się do oświadczenia lub wprowadzenie zaleceń FDA.

W celu łagodzenia dolegliwości związanych z ząbkowaniem FDA zaleca przestrzeganie zaleceń American Academy of Pediatrics (AAP) – stosowanie gryzaków z twardej gumy lub delikatnego masowania dziąseł palcem.

Data utworzenia: 01.06.2018
FDA ostrzega przed stosowaniem w okresie ząbkowania preparatów zawierających benzokainęOceń:
(4.50/5 z 2 ocen)
Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Aplikacja Moje Dziecko