Pamiętaj, że szczegółowa ocena rozwoju dziecka wymaga przeprowadzenia specjalistycznych testów, ale w trakcie każdej wizyty u pediatry należy dokonać takiej oceny przynajmniej orientacyjnie.
Warto przypomnieć lekarzowi, by wynik oceny zapisywał w książeczce zdrowia dziecka - pomoże to monitorować rozwój Twojej pociechy.
Zanim zaczniesz się martwić, czy Twoje dziecko rozwija się prawidłowo, porozmawiaj o swoich wątpliwościach z lekarzem.
Regularnie zgłaszaj się na planowane w ciągu pierwszych 2 lat życia dziecka profilaktyczne wizyty lekarskie, podczas których lekarz oceni jego rozwój.
Najważniejsze umiejętności i czynności | Zakres normy (miesiące) |
---|---|
Czynności ruchowe | |
leżąc na brzuchu, unosi samą głowę | 0—3. |
utrzymuje główkę prosto w pozycji pionowej | 1.—4. |
leżąc na brzuchu, unosi się na wyprostowanych rękach | 3.—6. |
przewraca się z brzucha na plecy | 3.—6. |
przewraca się z pleców na brzuch | 4.—7. |
siedzi z podparciem | 4.—7. |
siedzi bez podparcia | 4.—9. |
stoi z pomocą | 5.—11,5 |
raczkuje | 5,5—13,5 |
chodzi z pomocą | 6.—14. |
stoi samo | 7.—17. |
chodzi samo | 8.—18. |
biega | 13.—20. |
Ruchy precyzyjne | |
uderza w przedmioty | 2.—5. |
sięga ku wiszącym przedmiotom | 3.—6. |
przekłada przedmioty z jednej ręki do drugiej | 4.—7. |
chwyt nakładkowy | 5.—10. |
je palcami | 5.—10. |
chwyt pęsetkowy | 7.—10. |
pomaga w ubieraniu się | 10.—16. |
je łyżeczką | 12.—18. |
pije z kubeczka otwartego lub z "dziubkiem" | 10.—18. |
Rozwój społeczny | |
uśmiecha się w reakcji na mowę, pieszczoty (tzw. uśmiech społeczny) | 1.—3. |
lęk przed obcymi | 6.—12. |
lęk podczas nieobecności mamy (separacyjny) | 9.—24. |
Rozwój mowy | |
grucha (głuży) | 1.—4. |
śmieje się | 3.—6. |
odwraca głowę w kierunku głosu ludzkiego | 3.—6. |
złości się | 4.—8. |
gaworzy | 5.—9. |
mówi mama/tata bez zrozumienia | 6.—10. |
rozumie "nie" | 9.—18. |
mówi mama/tata ze zrozumieniem | 9.—14. |
mówi niezrozumiale (z intonacją) | 10.—18. |
pokazuje na części ciała | 12.—24. |
zrozumiała mowa dziecięca (niektóre słowa zrozumiałe) | 16.—24. |
wypowiada wyrażenia dwuwyrazowe | 20.—30. |
Harmonogram rozwoju w pytaniach i odpowiedziach
Opóźniony rozwój mowy u 2,5-latka - czy to autyzm? »9-miesięczne niemowlę nie chce samo siadać »
Niemowlę, które nie chce leżeć - czy to dobrze? »
Jak ćwiczyć z dzieckiem, aby polubiło leżenie na brzuchu? »
Obniżone napięcie mięśniowe u niemowlęcia »
Przedszkolak, który bardzo mało mówi »
Nauka siadania - czy pomagać półrocznemu dziecku? »
Jak wybrać zabawkę dla dziecka? »
W jakim wieku dziecko może zacząć jeździć w wózku spacerowym? »
Artykuł pochodzi z przewodnika dla rodziców Pierwsze 2 lata życia dziecka wydanego przez Medycynę Praktyczną, Kraków 2012