Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Czy szczepienie przeciwko pneumokokom może spowodować zaostrzenie atopowego zapalenia skóry?

Czy szczepienie przeciwko pneumokokom może spowodować zaostrzenie atopowego zapalenia skóry?Oceń:
Data utworzenia: 21.12.2012
Aktualizacja: 11.09.2018

Pytanie nadesłane do redakcji

Mój 2-letni synek ma atopowe zapalenie skóry. Ostatnio został zaszczepiony drugą dawką przeciwko pneumokokom. Czy to możliwe, że szczepienie wywołało zaostrzenie choroby? Przeczytałam, że konserwanty zawarte w szczepionkach mogą wywoływać reakcje skórne.

Odpowiedziały

dr hab. med. Dorota Jenerowicz
dr n. med. Adriana Polańska
Katedra i Klinika Dermatologii UM w Poznaniu

Atopowe zapalenie skóry jest chorobą alergiczną związaną z uczuleniem na alergeny powszechnie występujące w otoczeniu człowieka, takie jak pyłki roślin wiatropylnych, roztocze kurzu domowego, a także niektóre pokarmy.

U części pacjentów ze względu na nieprawidłowości dotyczące budowy i funkcji naskórka możliwe jest również uczulenie na tzw. alergeny kontaktowe, w tym m.in. konserwanty, powszechnie występujące w wielu kosmetykach, maściach i kremach aplikowanych na skórę. Każdy alergen może u osób uczulonych zaostrzać przebieg atopowego zapalenia skóry.

Obecnie dostępne szczepionki są w większości pozbawione tzw. tiomersalu – konserwantu, który w przeszłości był częstą przyczyną głównie miejscowych reakcji po zaszczepieniu. Należy pamiętać, że atopowe zapalenie skóry jest chorobą przebiegającą z dużym zaangażowaniem układu odpornościowego (tzw. układu immunologicznego). Zatem wszelkie czynniki, które także w ten układ ingerują (np. infekcja grypowa, biegunka), mogą przejściowo pogarszać stan skóry. Takim czynnikiem jest w tym przypadku rutynowo stosowana szczepionka.

Należy w tym czasie bacznie dziecko obserwować i udać się do lekarza, jeśli będzie wymagało intensywniejszego leczenia AZS w razie jego przejściowego zaostrzenia.

Czy szczepienie przeciwko pneumokokom może spowodować zaostrzenie atopowego zapalenia skóry?Oceń:

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.